donderdag 27 september 2012

Online marketing: Act smart & simple

Met marketing kun je je als bedrijf of product onderscheiden. Je kunt je bedrijf een gezicht geven. Online marketing is een relatief nieuw domein binnen het vak marketing. Met name ontwikkelingen op social media gebied bieden het vak enorm veel uitdagingen. Niet voor niets worden er ontzettend veel congressen, workshops en meetings georganiseerd om kennis en ervaringen met elkaar te delen.

Vandaag heb ik deelgenomen aan 'The Case 2012'. Een event georganiseerd door het marketingsinstituut NIMA i.s.m. het bedrijfsleven. Het is een platform waar marketeers kennis konden uitwisselen. Online marketing is booming! Hot topic! .. en wat nog veel meer. Het is bovenal een relatief onbekend terrein, waarin bedrijven veel experimenteren. Bedenk dat KLM zich pas 3 jaar echt richt op social media en online marketing, ontstaan vanuit de 'aswolk-affaire'.

Alle bedrijven die zich presenteerden op het event - groot of klein - zijn in meer of mindere mate aan het ontdekken hoe de marketingdoelstelling online kunnen worden gerealiseerd.

IBM bijvoorbeeld presenteerde een case, waaraan ruim 1 jaar voorbereiding aan ten grondslag lag. De uitdaging van IBM - met hun propositie: bouwen aan een slimmere wereld - laat zien hoe belangrijk een gedegen aanpak is. In het begin keuzes maken (doelgroep, realistische doelstellingen) en later focus houden. De campagne Why - zoals het wordt genoemd - heeft zelfs bijgedragen aan de trots van IBM-ers (medewerkers). In het begin van de campagne zijn namelijk de kinderen van IBM-ers betrokken en hen zijn problemen van onze maatschappij voorgelegd, vanuit de visie dat kinderen durven te dromen en geen belemmeringen zien. Bekijk de filmpjes maar even, dan krijg je een indruk.  Voor organisaties als IBM is aansluiting met sales essentieel en hier wordt dus ook in geïnvesteerd.  Zij hebben hun doelgroep (segment) bereikt via online media en hebben zich kunnen profileren als een kennisorganisatie, die bouwt aan een slimmere wereld.  

Ook ZilverenKruis is sinds enkele jaren aan het ontdekken wat de kracht van online marketing is. Als zorgverzekeraar zijn de laatste maanden van het jaar essentieel voor het werven van nieuwe klanten. Digitale communicatie en online campagnes zijn enorm belangrijk geworden. Als grote organisatie hebben zij de afgelopen jaren meer geïnvesteerd in kennis en organisatie. Door het formeren van projectteams - bestaande uit diverse disciplines marketing, communicatie, service en online  - leerden zij hoe belangrijk het is om samen te werken. De focus ligt voor de zorgverzekeraar op kennis opbouwen en dit niet in te kopen. Binnen een campagneteam waar gem. 60 mensen bij betrokken zijn, wordt gewerkt met targets en challenges. Dit geeft het team verantwoordelijkheid en uitdagingen.  Analyse van het ZilverenKruis laat zien dat de resultaten in 1 jaar tijd aanzienlijk zijn verbeterd. Voor mij was niet geheel duidelijk of de sterke interne organisatie voor dit resultaat heeft gezorgd. Het heeft wel een belangrijke bijdrage geleverd.

Tot slot cowboy Deli XL. Deze online groothandelaar voor de horeca heeft een zeer blije CEO rond lopen. Het lijkt door toeval dat de e-marketeer gesteund door zijn CEO aan de slag is gegaan met online vraagstukken. Deli XL heeft namelijk een online community ingericht voor eetliefhebbers; primair gestart om chefkoks in Nederland te bereiken. Dat zijn er zo'n 40.000 blijkt uit zijn verhaal. De community heet Food Re:port#r. Het is niet helemaal duidelijk of de doelgroep daadwerkelijk wordt bereikt, aangezien het online gedrag niet bekend is. Is de actie van Deli XL dan dom? Absoluut niet. Het stoere van Deli XL is dat zich als groothandelaar relevant maken voor een brede doelgroep met dezelfde interesse: food! Zij zetten het eten centraal en faciliteren hun doelgroep met hun platform. Zij hebben het platform ontwikkeld van uit de 1.0 gedachte en zijn inmiddels het platform aan het doorontwikkelen naar een 3.0-versie, waarbij interactie van de community centraal staat. Daarnaast zijn zij het verdienmodel aan het vormgeven, want uiteindelijk moet er ook geld verdiend worden.

Deze cases zijn groot. Wat je ziet is dat deze bedrijven hun eigen aanpak hebben. Waarbij IBM zich heel erg focust. De campagne begint klein en hij wordt later (na 1 jaar) verder uitrolt.  Bedrijven als ZilverenKruis en Deli XL werken anders, zij werken meer vanuit learning by doing. In deze aanpak ligt voor het ZilverenKruis de focus op organisatie en is Deli XL de juiste weg aan het vinden naar de doelgroep en het verdienmodel. 

Voor mij is duidelijk geworden, mede door deze cases maar ook door ervaringen in projecten dat het noodzakelijk is om klein te beginnen, waardoor je slim kunt werken. Daarnaast is er sprake van learing by doing. 


  

 

Power talk!


'Big things often have small beginnings', mooier dan dat kan ik het niet zeggen. In de sierteeltsector weten we als geen ander dat ieder plantje en bloemetje klein begint. Ditzelfde geldt voor online marketing. Conclusie voor mij: act smart & simple. Begin klein en houd je doel eenvoudig, maar pak online marketing - net zoals van ouds - slim aan! Er is nog zoveel te ontdekken, door het smart & simple te beginnen is het overzichtelijk en kun je lekker aan de slag.

Ik kijk uit naar reacties op deze blog :)
Ik bewaar nog 1 onderwerp voor een volgende blog.


Geen opmerkingen: