dinsdag 27 november 2012

Denken als Apple

Soms is het heerlijk om naar merken te kijken en ze te analyseren. Wat maakt dit merk? Na het volgen van de masterclasses van SRM (Gert Koot en Guy van Liemt) is dit filmpje belangrijk voor mij geworden.

Neem even de tijd om (minimaal) de eerste 10 min. te kijken (klik op onderstaande foto, hierdoor start het filmpje via youtube).


Simon Sinek heeft zich drie jaar geleden verdiept o.a. het merk Apple. Hij heeft geanalyseerd waarom deze computer-boer (zo mag je het toch wel zeggen), anders is dan computerproducent. Waarom kopen wij graag Apple?

Hij heeft 3 kenmerken gecategoriseerd; dit noemt hij de Golden Circle.


Zoals je hebt kunnen horen in het filmpje maken bedrijven als Apple een fundamenteel andere keuze. Zij communiceren, handelen en denken vanuit het hart van de circle: the why (het waarom). In het filmpje kun je heel duidelijk horen dat omzet maken geen doel is voor een bedrijf, het is een resultaat. Het gaat erom 'waarom moet ik uit bed komen elke morgen' en 'waarom zou iemand hier om moeten geven'. Door andere vragen stellen - en specifiek in een andere volgorde - krijg je ook andere antwoorden. 

Ja, ze maken computers net als veel andere bedrijven. Het bedrijf is in staat om een voorkeurspositie te genereren, doordat zij anders communiceren dan andere leveranciers. Zij communiceren niet vanuit 'the What'. Simon Sinek legt in zijn presentatie heel duidelijk het verschil uit tussen de 2 benaderingen. Hieronder heb ik ze nog even kort uitgewerkt, want misschien ging het iets te snel:

Traditionele benadering:
what: wij maken geweldige computers
how: ze zijn mooi ontworpen, gebruiksvriendelijke en eenvoudig te gebruiken
why: wilt u er eentje kopen?

Inspirerende benadering:
why: in alles wat wij doen, dagen wij van de status quo uit en wij geloven in anders denken
how: de manier waarop wij de status quo uitdagen is door mooie producten te maken, gebruikersvriendelijke en eenvoudig
what: wij maken toevallig geweldige computers. Wilt u er een kopen? 

Voel je het verschil? Het maakt bij Apple producten ook niet meer uit of het nu een computer is of een telefoon. We kopen ze allemaal en graag.  

Via Dennis Hamakers heb ik nog 2 'why's' gevonden:
  • Facebook: “give people the power to share and make the world more open and connected”
  • Google: “organize the world’s information and make it universally accessible and useful”
"Mensen kopen niet wat jij doet, maar waarom je het doet." ("People don't buy what you do, but why you do it". Dat is het uitgangspunt van Sinek. Deze denkwijze is niet alleen voor grote multinationals weggelegd, het begint bij inspirerend leiderschap!

Heb jij al eens nagedacht over jouw 'why'?







Geen opmerkingen: