maandag 19 november 2012

Stop met verkopen! Start met geven


Wow! Wat een inspirerende dag. Via het NIMA heb ik deelgenomen expert class B2B Social Selling. Dit lijkt een tegenstelling, want hoe kun je nu sociaal verkopen….? 

Ter voorbereiding op de expert class kreeg ik een boek toegestuurd: The B2B Social Media Book: Become a Marketing Superstar. Je voelt het al, geschreven door Amerikanen. Het boek neemt je mee in de wereld van sales en social media. Zij gaan ervanuit dat social media wordt ingezet als lead generator. Daarbij wordt social media ingebed in een combinatie van activiteiten, zoals beurzen, advertenties, e-mail etc. Social media staat namelijk niet op zichzelf maar moet onderdeel zijn de middelenmix van een bedrijf. Daarnaast blijft face-to-face belangrijk. Het persoonlijke karakter van verkopen is en blijft essentieel, ook in de huidige tijd. Het interessante is wel dat je via social media meer over je klanten te weten komt. Door ze te volgen op twitter en/of facebook leer je je klanten beter kennen en visa versa.

Een 100% zakelijk account werkt dus niet! Natuurlijk kun je wel een account op een bedrijfsnaam zetten, maar iedereen weet dat er mensen achter het account zitten.. vertel daarom wie je bent!

Denk aan morgen

Social media inzetten om je aanbiedingen te verkopen kan…, maar zal op de langere termijn sneuvelen. Vergeet niet dat je met mensen te maken hebt, met specifieke interesses. Jouw aanbiedingen kun je perfect via e-mailings en/of websites communiceren, gebruik twitter en/of facebook om je publiek te triggeren en actief betrokken te houden met jouw bedrijf. Ontwikkel een slimme middelenmix; hoe maak je slim gebruik van je website, e-mailings, twitter, facebook en linkedin.

Het duurt waarschijnlijk even voordat je de balans tussen de middelen hebt gevonden en het duurt even voordat je resultaat ziet. Je investeert in de toekomst, waardoor jij je onderscheid van je concurrenten.
 
Kijk daarom niet naar de vraag hoe verkoop ik iets, maar hoe kan ik iets geven aan mijn klanten waardoor ze kiezen voor mij!
Don’t sell me something….
…solve me something.


Geen opmerkingen: